Un posibil Proiect de țară: Resuveranizarea
Gheorghe PĂUN
Știu, termenul nu apare în dicționare și nici nu va intra curând… Se vor opune
globaliștii, europeniștii, progresiștii, oportuniștii și oengiștii…, cei care o duc bine sau
cred că acesta este cazul. Cei care nu-și dau seama care este prețul, care este „starea
națiunii”. Un detaliu-revelație, auzit la TV, ca răspuns la întrebarea, justificată, dar nu
neapărat constructivă, de ce nu protestează și românii în stradă, precum alți europeni,
campioni fiind, desigur, francezii. Un sociolog cu bun-simț a răspuns simplu: nu are
cine, pentru că noi nu avem industrie, deci nu avem muncitorime industrială (se ferea și
el, mă feresc și eu de obositul cuvânt „proletariat”), nici sindicate (iar sindicatele care
sunt, sunt de stat: ale polițiștilor, profesorilor, ale lucrătorilor din sistemul sanitar).
Logic, banal și trist. Noi nu mai avem industrie… Și mai nimic altceva – resurse, sol,
subsol, apă, energie. Totul este vândut, concesionat, pus la dispoziția „investitorului”
străin. Inclusiv forța de muncă. Am mai atras atenția asupra acestei situații, de fapt, doar
m-am jeluit pe umărul cititorului, că nimic nu se întâmplă. Iar ceea ce ar trebui să se
întâmple se numește resuveranizare. Cu o formulare deja compromisă de prea
zgomotoasa folosire în mass-media, asta înseamnă „a ne lua țara înapoi”. Un slogan
frumos, vânare de vânt ca orice slogan frumos…
Acum, sincer, nici eu nu cred, în introducerea cuvântului resuveranizare în
dicționar și, cu atât mai puțin, în trecerea la fapte. Un asemenea Proiect de țară este
comparabil ca anvergură și dificultate cu, să zicem, reunirea tuturor teritoriilor locuite
de români, refacerea României dodoloațe, pentru a păstra discuția într-un cadru senin.
Cu mențiunea că, probabil, mai mulți români se vor opune propunerii de recâștigare a
suveranității decât refacerii… Daciei. Vin repede cu precizarea că resuveranizarea nu
înseamnă ieșirea din UE sau din NATO, ci renegocierea/nuanțarea apartenenței la
acestea, în special la prima. Așa cum cetățeanul are un contract (social) cu statul, prin
care îi cedează acestuia o parte din libertățile sale, la fel statele au încheiat un contract
cu Uniunea Europeană, prin care i-au cedat o parte din suveranitate. De fiecare dată, în
schimbul unor (presupuse) avantaje. Nici nu se poate altfel. Ca persoană nu se poate trăi
în afara unui stat (cazuri ca ale lui Robinson Crusoe nu se pun), un stat (mic-mediu) nu
poate funcționa cum trebuie în afara unor alianțe.
Din păcate, nici contractul cetățeanului cu statul nu prea este negociabil sau
sub controlul cetățeanului (poți schimba un stat cu altul, dar asta e o altă chestiune), și
nici contractul României cu UE nu a fost cu adevărat negociat. Am fost nepregătiți,
naivi, grăbiți, păcăliți (poate pe alocuri și „cumpărați/vânduți”). Se tot repetă asta la
televizor, dar, dincolo de vorbe, adesea electoral-partinice, realitatea este cea pe deplin
elocventă. Nu avem muncitorime industrială, pentru că nu (mai) avem industrie. Iar
resursele… forța de muncă…
A semnalat nevoia de suveranitate, pusă între două „paranteze” la fel de
fundamentale, identitatea și unitatea națională, și Apelul din februarie 2017 al unor
academicieni, pe care l-am reamintit și reluat și în numărul din februarie a.c. al revistei.
Ecourile – pro sau contra – de atunci au fost aprinse, dar fără urmări. Iar lucrurile s-au
înrăutățit între timp. Un posibil pas, teoretic mai întâi, dar cu posibilități practice
evidente, este reabilitarea sintagmei interes național. Priviți în istorie, priviți în
geografia politică actuală: toate țările care au voce și oameni de stat (iar în spatele
acestora stau consilieri și „laboratoare” responsabile), sunt ghidate în faptele lor de
interesul național. Aș reformula, pentru a nu speria pudibonzii corectitudinii politice:
interesul cetățenilor din țara respectivă, indiferent de etnie și de orice s-a mai inventat.
La noi, „interesul național” s-a tocit prin folosire abuzivă de către politicieni fără prestigiu,
este demonizat, vopsit în culori tendențioase. La alții face parte din
realpolitik... Și e adesea parte a aroganței imperiilor de mai ieri.
Pe când și un politician român care să ia în serios interesul românilor, practic,
operațional – și care să fie urmat de cât mai mulți alți politicieni? Ar antrena o veritabilă
renaștere națională. Sau, poate, invers: e nevoie mai întâi de o renaștere națională
pentru a produce asemenea politicieni. Dar pentru asta e nevoie de educație, în sensul
cel mai cuprinzător al termenului, de la propaganda (implicită sau explicită) din mass-
media la învățământ, la școala aflată de trei decenii sub asediu. Din păcate, nu se vede
niciun semn încurajator dinspre vreuna dintre aceste direcții… Ratingul mediocrizează,
politizarea mediocrizează, interesele pervertesc, proiecte de genul „România educată”
se nasc direct mediocre și pervertite.
Sau, poate, dincolo de toate, e nevoie – Doamne, ferește! – de un cataclism, de
o cotitură a istoriei care să ne trezească – pe noi, dar și pe alții, aflați în situația noastră.
Oricâtă „renaștere” ar ocaziona, un cataclism presupune însă victime și suferință, păcate
și vinovați. Dar nu sunt cumva mai păcătoși/vinovați cei care, azi, nu fac nimic pentru a
preveni asemenea cataclisme? Întrebare retorică, se înțelege…