Spre Anul Urmuz
Gheorghe PĂUN
Fac două mărturisiri, altfel cititorul se va mira de ce mă grăbesc să scriu despre
Urmuz în februarie, când puteam să mai aștept puțin, pentru a ajunge în martie, Luna
Urmuz, căci pe 17 ale lunii lui Mărțișor s-a născut incomparabilul scriitor, mai ales că
acum două luni, în noiembrie, tot despre Urmuz (urmuzism și urmuzologie) vorbeam.
Am două explicații. Prima, recunosc, ține de admirația, ajunsă probabil fixație-manie,
pe care o am pentru genialul grefier, nu mă feresc deloc de cuvântul maximal, citiți
cărțile recente ale lui Lucian Costache, piteștean, ale Anei Olos/Anagaia, din Baia Mare,
citiți cărțile mai puțin recente ale lui Nicolae Balotă, Constantin Cubleșan, Ion Pop (cel
care a îngrijit o primă ediție critică Urmuz, Schițe și nuvele aproape… futuriste, apărută
în 2017 la Editura Tracus Arte, București, din care voi cita în cele ce urmează). L-am
mai comparat cu Ion Barbu și cu Brâncuși: semnificație nu expresie, zborul nu aripa,
cântecul cocoșului nu…
Al doilea motiv pentru care „fug înspre Urmuz” este pur circumstanțial: scriu
aceste rânduri la mai puțin de două săptămâni după alegerile din 6 decembrie, deci în
plin caragialo-urmuzism postelectoral. Negocieri și consultații sunt termenii oficiali,
tranzacții, interese și meschinărie dau înțelesul termenilor oficiali. Mă crucesc și mă
sperii, îmi fac curaj și iar îl pierd, încerc să nu mă uit, dar nu pot să nu observ fibrilația
în care au intrat „analiștii” și „formatorii de opinie”, ba chiar și mulți dintre „don
profesorii” cu funcție reală la catedră, dar cu intuiție-onestitate de codași ai clasei, după
„surprinzătorul succes” al partidului cu U în centrul abrevierii. Rămân fidel poruncii
întemeietoare a revistei, aceea de a nu numi partide sau persoane, dar nu pot să nu
remarc faptul că aproximativ aceiași „analiști” au adus voturi consistente acestui partid,
prin insistența cu care au atacat românismul, i-au denigrat, i-au înveninat pe români,
oriunde s-ar afla ei. Plus progresismele, plus sâcâielile din partea „minorităților
conlocuitoare”, plus aroganța guvernanților. Sunt aproximativ aceiași care acum patru
ani, tot în februarie, atacau Apelul unor academicieni la Identitate, Suveranitate și
Unitate Națională. Acum, tot ei se fac că nu înțeleg, mimează surpriza și „trag din toate
pozițiile” împotriva nou-venitului în Parlament. Chiar atât de tare-i sperie Unirea
Românilor?! În loc să admită, democratic, nu-i așa, că la o parte semnificativă a
românimii există o așteptare în direcția aceasta, naționalistă s-o numim, în sensul decent
al termenului, că vibrează ceva-undeva, „sub moșie înfundată”, în rezonanță cu sloganul
„Basarabia este România”, că și la Chișinău s-a întâmplat „ceva” la recentele alegeri (ca
și acum un secol, Basarabia pare a fi și de data aceasta prima), păreriștii snobi-năimiți
vituperează sofistic-literar, etichetează grosier, scot neghina deasupra grâului, apoi
strigă din răsputeri că totul e neghină. Și se miră… Dar, tocmai acum, tocmai prin asta,
prin obstinația demolării, pregătesc noi procente, „surprinzătoare” desigur, pentru U, cel
care vine de la UNIRE. (Precizare: lungul paragraf dinainte nu este o adeziune la un
partid, ci la o idee! Și un comentariu la un spectacol mediocru.)
Iartă-mă, Demetrule, revin în lumea ta minunată. Revin la titlu.
De acum în doi ani, în 2023, va fi Anul Urmuz: 140 de ani de la naștere
(Curtea de Argeș, 17 martie 1883) și 100 de ani de la sinucidere (București, 23
noiembrie 1923).
Cum întâmpinăm noi Anul Urmuz? Noi, concitadinii săi (adevărat e că familia
doctorului Ionescu-Buzău nu a locuit la Curtea de Argeș decât câțiva ani după nașterea
primului dintre cei șapte copii, Dimitrie la botez, Demetru ulterior), dar și noi toți,
contemporanii săi perpetui.
La Curtea de (la) Argeș sunt multe planuri-proiecte, mai toate contând pe
trimiterea pandemiei în amintire; aici, asupra unei alte teme de cercetare aș vrea să
insist. În 1930, Sașa Pană ajunge, prin bunăvoința Elizei Ionescu-Buzău, mama
scriitorului, la „un lădoi de circa un metru cub” cu manuscrise. Înăuntru, o singură
bucată inedită, „epopeea” Fuchsiada, considerată o capodoperă, și versiuni „corectate și
transcrise, și din nou corectate și retranscrise de opt, de zece și unele de mai multe ori”.
Un scriitor clasic, profesionist, cu deplin respect pentru textul scris, pentru cititor. „Mai
erau în ladă două caiete groase cartonate”, cu sute de maxime și însemnări, pe care le-a
luat doamna Ionescu-Buzău „în odaia dumisale”. Și au dispărut.
Dar, „restul de jumătate al lăzii” era ocupat „de compoziții muzicale. Sonate,
simfonii, toate partiturile scrise pentru instrumente diferite, așa cum necesită aceste
creații”. Au supraviețuit, fotografiate de Sașa Pană, numai primele patru portative din
Sonata nr. 2. Au dispărut și partiturile!
Vor mai fi existând ele pe undeva, vor mai ieși ele vreodată la vedere?
Să sperăm într-o întâmplare norocoasă, providențială, altfel vom rămâne cu o
imensă și frustrantă nedumerire: dacă Urmuz-scriitorul și-a probat genialitatea în numai
două duzini de pagini, prin care și-a adjudecat poziția de premergător al revoltei
literare universale (Eugen Ionescu), ce compozitor ar fi putut să contureze… o jumătate
de metru cub de compoziții muzicale?...
Urmuzologia mai are mult de lucru…